Sprzedaż Konsultacyjna

Witamy » SKILLS - Szkolenia » Sprzedaż i Obsługa Klienta » Sprzedaż Konsultacyjna

Rynek FMCG zmienia się w coraz większym tempie. Dlatego właśnie firmy, które rozwijają świadomość biznesową handlowców i ukierunkowują ich na sprzedaż poprzez doradztwo, są dominującymi  graczami na rynku nawet wtedy, kiedy nie są liderami w kategorii.

Przeszłość: Sprzedawca zbierający zamówienia jest w obecnym handlu zbędnym kosztem dla organizacji.

Teraźniejszość: Handlowiec obsługujący klientów według strategii sell in nie dostarcza dodatkowych wartości organizacji.

Przyszłość: Doradca współpracujący z klientem w oparciu o zaufanie oraz twarde wskaźniki handlowe buduje długotrwałą przewagę firmy na rynku.


CELE PROJEKTU:

  • Rozwój świadomości biznesowej oraz umiejętności w zakresie matematyki handlowej,
  • Zwiększenie efektywności poprzez metodyczne diagnozowanie potencjału klienta oraz warunków współpracy,
  • Wzrost umiejętności tworzenia inicjatyw, w tym inicjatyw "crossowych",
  • Tworzenie warunków do zdrowego biznesu z klientem poprzez dobór efektywnych narzędzi oraz budżetowanie i liczenie rentowności aktywności.


DLA KOGO:

  • Handlowcy z potencjałem, pretendujący lub już zakwalifikowani jako Talenty w organizacji: (PH detal, PH hurt, PH Sieci lokalne, PH Modern Trade, Kierownicy obszarów sprzedaży),
  • Sprzedawcy, których celem jest pracować efektywniej zarządzając kategorią produktów, sprzedażą oraz budowaniem współpracy z klientem w oparciu tzw. świadomość biznesową


ZAŁOŻENIA DO PROGRAMU:

I. Efektywność projektu

1. Podczas szkoleń zostanie położony nacisk na praktykę działania DH (wykorzystanie przykładów najlepszych działań PH).

2. Program merytoryczny w obszarze marketingu zostanie dopasowany do słownictwa korporacyjnego panującego w firmie.

3. Wykorzystanie koncepcji zostanie ułatwione poprzez zastosowanie tzw. „gotowców” oraz opcji „wybierz z koszyka”.

4. Program oparty zostanie o bezpośrednią pracę w grupach kanałowych (praca w grupach 80% zajęć).

Zgodnie z modelem nauczania Catman Group Speed Learnig System mogą zostać wprowadzone następujące nowości w działaniach:

5. Wprowadzenie metody przyspieszonego nauczania „BLENDED LEARNING” (uczestnicy przed szkoleniem zapoznają się z materiałami merytorycznymi) i tak przygotowani przyjeżdżają na szkolenia.

6. Wprowadzenie testów wiedzy i umiejętności pomiędzy sesjami szkoleniowymi tak, by „wymusić”  pracę z materiałem merytorycznym przekazywanym na szkoleniach. Testy będą przeprowadzone na 10 dni przed każdą sesją szkoleniową. Uczestnicy szkoleń, którzy nie zaliczą testów, będę mieli test poprawkowy po kolejnych 3 dniach. W przypadku powtórnego niezaliczenia testu, uczestnik zostaje automatycznie usunięty z programu DH.


II. Przebieg projektu

1. Przygotowanie narzędzi do realizacji programu:

1.1. Dla wybranej  grupy DH (wyselekcjonowanej) zostaną specjalnie przygotowane następujące wzorce dokumentów i narzędzi do wykorzystania:

  • kwestionariusze obserwacyjne klientów,
  • kwestionariusze wywiadu z klientem,
  • kwestionariusze satysfakcji klienta biorącego udział w projekcie,
  • formatka do matrycy  BCG dla klientów,
  • formatka projektowa dla wszystkich DH,
  • arkusz oceny projektu.

1.2. Opracowanie studium przypadku dedykowanego do poszczególnych kanałów dystrybucji w tym: detal, hurt, sieci czy HoReCa.


2. Przeprowadzenie szkoleń:


Sesja I – 2 dni

Moduł I.1. Wprowadzenie

Zakres merytoryczny: Struktura projektu Doradca Handlowy – zapoznanie uczestników z konstrukcją projektu.

Moduł I.2. Zmiany na ryku sektora sprzedaży FMCG

Zakres merytoryczny: Omówienie zmian które nastąpiły w ostatnich latach na rynku sprzedaży FMCG ze szczególnym uwzględnieniem konsolidacji sektora.

Dyskusja plenarna: kierunek dalszych zmian sektora sprzedaży FMCG

Moduł I.3. Zrozumienie specyfiki klienta

Zakres merytoryczny: W trakcie tej części spotkania praktycy z poszczególnych sektorów dystrybucji FMCG omówią kluczowe czynniki sukcesu i ryzyka dla określonego sektora sprzedaży.

Studium przypadku: uczestnicy zapoznają się z opisem firmy i zidentyfikują błędy popełniane w ich zarządzaniu, wskażą na możliwe kierunki programów naprawczych.

Moduł I.4. Zarządzanie handlem w kryzysie

Zakres merytoryczny: Omówione zostaną czynniki sukcesu, które szczególnie istotne stają się w okresie słabnięcia dynamiki rynku. W każdym z sektorów przeanalizujemy możliwości redukcji kosztów ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania zapasami i zasobami ludzkimi. Omówione zostaną konsekwencje kryzysu finansowego w aspekcie ograniczania dostępności kredytów, zmniejszeniem płynności finansowej oraz słabnącego portfela zakupowego konsumentów.

Dyskusja plenarna: określenie kierunków projektów restrukturyzacyjnych dla firm działających w poszczególnych sektorach FMCG w okresie kryzysu.

Moduł I.5. Analizy klienta, konkurencji i rynku

Zakres merytoryczny: Uczestnicy zostaną zapoznani z podstawowymi zagadnieniami analizy przedsiębiorstwa w tym z analizą wewnętrzną przedsiębiorstwa, analizą konkurencji i analizą rynku. Zaprezentowany zostanie model analizy Portera.
Dalszy ciąg zajęć odbędzie się w czterech podgrupach: Detal, Sieci, Hurt lub HoReCa

Narzędzia projektu: Uczestnicy zapoznają się z przygotowanymi kwestionariuszami i narzędziami oraz przygotowani zostaną do ich przeprowadzenia i wykorzystania u klienta.

Studium przypadku: przykłady problemów w przedsiębiorstwach i wskazanie na kierunki projektów doradczych.

Prezentacja działu marketingu: prezentacja dostępnych badań rynkowych, które można wykorzystać w projektach.

Moduł 1.6. Dobór klienta - analiza potencjalnych klientów

Narzędzia projektu: uczestnicy zapoznają się z metodologią doboru klientów w oparciu o przygotowane matryce.

Prace projektowe: uczestnicy dokonają wyboru klienta

Praca pomiędzy sesją I i II

Rozpoznanie problemów lub potrzeb klienta przy wykorzystaniu dostępnych kwestionariuszy oraz narzędzi.
Przeprowadzenie badań obserwacyjnych według kwestionariusza – klient i jego konkurenci.
Przeprowadzenie wywiadu z właścicielem i/ lub kierownictwem przedsiębiorstwa klienta według przygotowanego kwestionariusza.
Opcjonalnie przeprowadzenie badań satysfakcji klienta według kwestionariusza.


Sesja II – 3 dni


Moduł II.1. Prezentacja wyników badań

Prace projektowe: Omówione zostaną wyniki badań klienta (wyniki pracy domowej), ocenie poddana zostanie prawidłowość wnioskowania.

Moduł II.2. Wyznaczenie celów programu

Zakres merytoryczny: koncepcja Zarządzanie Przez Cele: Zasady wyznaczania celów: reguła SMART

Narzędzia realizacji projektów: tabela oceny celów

Prace projektowe: Uczestnicy w oparciu o regułę SMART i tabelę oceny celów wyznaczą cele projektu dla klienta

Moduł II. 3 Zarządzanie projektem

Zakres merytoryczny: Przypomnienie wiedzy na temat zarządzania projektem.

Prace projektowe: Zajęcia odbędą się w trzech podgrupach: Detal, Sieci, Hurt
- Inwentaryzacja wszystkich zasobów niezbędnych do realizacji projektu
- Przygotowanie harmonogramu projektu i ścieżka krytyczna projektu
- Analiza ryzyka projektu
- Opracowanie koncepcji kontroli projektu
- Pomiar efektów projektu

Moduł II.4. Dobór narzędzi marketing mix

Zakres merytoryczny: Zapoznanie uczestników z wykorzystywanymi narzędziami realizacji projektu

Prace projektowe: Ocena przydatności poszczególnych narzędzi z podręcznika dla realizacji celów projektów uczestników. Dobór narzędzi.

Moduł II.5. Ocena efektywności projektu

Zakres merytoryczny: Incremental – wartość dodana wypracowana przez projekt. Koszty rodzajowe związane z projektem. ROI – sposób kalkulacji efektywności finansowej projektu.

Narzędzia realizacji projektów: Prezentacja formatki do budżetowania i oceny efektywności.

Prace projektowe: Określenie kosztów rodzajowych dla własnego projektu w oparciu o planowane wykorzystanie narzędzi marketing – mix. Określenie wartości incrementalnej projektu i określenie dopuszczalnego poziomu budżetu.

Praca pomiędzy sesją II i III

Dokonanie ostatecznego doboru narzędzi i programu projektu.
Zgromadzenie informacji na temat kosztu realizacji projektu.
Zgromadzenie środków finansowych.


Sesja III – 2 dni


Moduł III.1. Prezentacja projektu

Zakres merytoryczny: Ogólne zasady prezentacji. Prezentacja wyników – źródłem sukcesu przy obronie pracy. Spis treści prezentacji projektu.

Prace projektowe: Opracowanie wyników dotychczasowych prac w prezentacji PPT.

Moduł III.2 Prezentacja projektu

Prace projektowe: Prezentacja obejmować będzie wyniki prac sesji II oraz wyniki prac domowych. Prezentacja powinna obejmować wnioski z badań, identyfikację celów, dobór narzędzi oraz budżet i ocenę efektywności projektu.
W trakcie prac warsztatowych nastąpi weryfikacja celów, narzędzi i budżetu projektu.

Jesteś zainteresowany tą tematyką szkoleniową? Skontaktuj się z nami!

 

Pozostałe szkolenia z zakresu sprzedaży i obsługi klienta:

KONTAKT: Tel. 61 666 05 94, E-mail:biuro@catmangroup.pl