Budowanie marki sklepu osiedlowego

Wiedza » Artykuły i publikacje » Budowanie marki sklepu osiedlowego

Marka nie jest tym, co Ty o niej mówisz. Marka jest tym, co Oni o niej mówią” – teza, którą głosi guru strategii marki Marty Neumeier, odnosi się zarówno do potężnych korporacji, jak i sklepu osiedlowego. Kto o nas mówi, w jaki sposób, dlaczego, jak długo, jaki mamy na to wpływ? Jeśli odpowiemy sobie na te pytania zbliżymy się do istoty budowania silnej i trwałej marki naszego sklepu. Dziś budowanie marki to dużo więcej. Każdego dnia pracujemy na to, aby zwiększyć liczbę klientów i nawet ta sztuka nam się udaje. Czy udaje nam się sprawić, aby klient do nas wracał i polecał nas swoim bliskim i znajomym? Czy klient mówiąc o nas, buduje pozytywny obraz naszej marki?

Kto o nas mówi?


Zazwyczaj wszelkie działania wizerunkowe kierujemy w stosunku do klientów przychodzących do sklepu – obecnych oraz potencjalnych. Okazuje się, że na budowanie marki ma także wpływ dobrze wynegocjowana cena dostawy i relacje z partnerami, kompetentny i lojalny pracownik zawsze uśmiechnięty i życzliwy wobec naszych klientów, ciepły i pochlebny artykuł w gazecie specjalistycznej lub osiedlowej, szeptana dobra rada sąsiadki o zawsze świeżych owocach i wędlinach oraz przemiłej obsłudze naszego sklepu. Całe otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne ma  możliwość mówić o naszej marce. Dajmy im powody, aby mówili o nas dobrze, ponieważ w ten sposób buduje się silną markę.

Kiedy „mówimy marką” do klienta?


Wzrost technologii, tempo i styl życia współczesnego klienta oraz ilość konkurencji spowodowały, że dzisiaj może on nie zauważyć, przejść lub przebiec obojętnie obok tabliczki reklamowej tym bardziej, jeśli jest to jedyna forma informacji o naszym sklepie.

Posiadanie własnego znaku, logo odróżniającego nas od konkurencji to ogromna wartość, o której należy pamiętać i prezentować w spójny, jednakowy sposób we wszelkich komunikatach wysyłanych do otoczenia.

 


Wizytówka, ulotka, gazetka, papier do pakowania, torba, długopis i wizytówka niesie za sobą naszą markę.
Dobrze i stylowo oznakowany sklep  (tablice, szyldy, kasetony, tabliczki kierunkowe, witryna sklepowa) to dobra baza dla budowania wizerunku sklepu.

Pamiętajmy także o samochodach firmowych, które są najtańszym bo własnym nośnikiem reklamowym, prezentującym nasze logo, hasło i kontakt do sklepu. Nie pomijajmy także obrandowanych naszym logo ubrań firmowych naszego personelu, które są kolejnym elementem wpływającym na to, co klient zapamięta po zakupach w naszym sklepie.

Warto także, abyśmy pamiętali o współczesnym kanale informacji jakim jest Internet, który zrewolucjonizował podejście współczesnego klienta do marek i jest dzisiaj podstawowym sposobem komunikacji oraz lekarstwem na chroniczny brak czasu. Zasadność posiadania choćby kontaktowej wizytówki internetowej, witryny informującej o aktualnych promocjach, wydarzeniach i czasie pracy, a może strony wraz z e-sklepem, która spełni funkcję składania zamówień i odbioru na czas gotowej paczki z zakupami może być wysoka i wpływać bardzo korzystnie na budowanie marki oraz docelowo na nasze zyski.

Warto również pamiętać, o wszelkich działaniach handlowych budujących obrót, jak i o programach lojalnościowych, wiążących klientów ze sklepem na dłużej, niż tylko w akcie jednorazowego zakupu.

Jak utrzymać dobry wizerunek marki na dłużej? Jakość produktów i usług oraz budowanie relacji.


Wiemy do kogo mówimy, wiemy, kiedy mamy do tego okazję, wiemy nawet jaki efekt chcemy osiągnąć. Czy wiemy jak to zrobić?

Najlepszym sposobem na utrzymanie klienta jest dostarczenie mu tego czego potrzebuje oraz tego, czego się nawet nie spodziewał otrzymać. Klient przychodząc do naszego sklepu ma na celu dokonać zakupów produktów wysokiej jakości, estetycznie podanych i wyeksponowanych (ogromna waga wyglądu sklepu, ułożenia towaru na półkach - merchandising), po atrakcyjnych cenach i z profesjonalną obsługą. Co możemy mu jeszcze zaoferować? Zwyczajnie „kawałek” siebie, odrobinę człowieczeństwa, szczyptę tego, o czym dzisiaj wszyscy zapominamy. Budujmy relacje z klientami nie tylko zawodowo ale i prywatnie. Dlaczego? Ponieważ, zadowolony klient poleci nas swoim znajomym. Inaczej mówiąc, przyprowadzi kolejnych klientów. Wzmacniajmy związki z klientami, zawsze bądźmy dla nich pomocni, pokazujmy działaniami, że stoimy po ich stronie, że chcemy dostarczyć im najlepsze dla nich rozwiązanie. Pomagajmy klientom budować naszą markę.

Projektujmy czynnie markę, zapewniając długotrwałą przyszłość naszego sklepu.


Zaprojektujmy doświadczenia klientów w naszym sklepie. Kreatywnie sięgajmy do naszego doświadczenia, obserwujmy, słuchajmy, analizujmy i uczmy się naszych klientów lub, w przypadku gdy nie mamy na to czasu, korzystajmy z usług profesjonalistów. Doświadczenie klienta jest to historia wrażeń, odczuć, doznań, jakie klient wyniósł z kontaktów z marką, firmą czy produktem. Doświadczenie klienta wpływa na jego postrzeganie naszej marki, w długim okresie czasu na jej kształtowanie i na sposób reagowania na nią. Pamiętajmy, że silnej marki nie tworzy to, co obiecamy klientowi marketingiem. Narzędzia marketingowe i promocyjne ściągną klientów do naszego sklepu. Klient może jednorazowo dokona także zakupów. Pokazujmy klientowi przy każdej okazji, że praca dla niego jest dla nas przyjemnością, a klient z przyjemnością będzie powracał. Zdobywajmy nie tylko portfele naszego klienta, ale także jego serce. Ponieważ, to właśnie wrażenia jakie w nim pozostaną, stworzą jego satysfakcję, lojalność i wpłyną na budowanie pozytywnego wizerunku naszej sklepowej marki.

 

Magdalena Sawicz
studio2m

Piotr Ignaczak
Catman Group

KONTAKT: Tel. 61 666 05 94, E-mail:biuro@catmangroup.pl