Artykuły i publikacje

Wiedza » Artykuły i publikacje

Zapraszamy do lektury artykułów i publikacji naszych trenerów i ekspertów.

  • Merchandising kategorii: napoje bezalkoholowe

    Po okresie zimnych dni przychodzi czas na wiosenną aurę, która budzi sklep do życia. Pierwsze oznaki pobudzenia to niewątpliwie okres świąteczny. Tuż zaraz następuje przygotowanie do weekendu majowego, od którego zazwyczaj zaczyna się sezon na sprzedaż napojów bezalkoholowych. Kategorii, która ma niewątpliwie znaczący udział zarówno w przychodach, jak i… ilości pracy.

    Więcej
  • Skuteczne przygotowanie placówki handlowej do Świąt Wielkanocnych

    Od pewnego czasu wśród handlowców słychać głosy, że handel w okresie Świąt Wielkanocnych, „to już nie to samo, co kiedyś”. Wielu handlowców, z nostalgią wspomina czasy, w których okres przedświąteczny był czasem wytężonej pracy, związanej ze zdobyciem, a następnie sprzedaniem zakupionych do sklepów produktów. Tak, to prawda. Choć ogarniający nas ze wszystkich stron konsumpcjonizm generalnie zwiększa możliwości sprzedaży, to z drugiej strony, same trendy sprzedaży spłaszcza.

    Więcej
  • Kategoria produktów nabiałowych

    Produkty nabiałowe należą do kategorii produktów świeżych, a co za tym idzie są produktami pierwszej potrzeby. Analizując sprzedaż paragonową można zauważyć, że w 6 na 8 koszyków, znajdzie się przynajmniej jeden z takich produktów, jak: mleko, śmietana, kefir lub maślanka, jogurt, ser twarogowy oraz ser topiony lub żółty.

    Więcej
  • Sprzedaż alkoholu w okresie zimowym

    „Alkohol to produkt kupowany często, masowo i systematycznie”. Jest to jedna z definicji, którą usłyszeliśmy od znajomego detalisty. Biorąc pod uwagę badania rynkowe, które jednoznacznie wskazują, że w sklepach małoformatowych alkohol odpowiada ilościowo za 30% transakcji, a wartościowo za 26% obrotu trudno się z tą prostą definicją nie zgodzić. Inaczej sprawa wygląda w sklepach o dużym formacie, gdzie alkoholu sprzedaje się o 50% mniej. Małe sklepy w tym przypadku rządzą w rynku!

    Więcej
  • Reguły przedświątecznego handlu

    Święta Bożego Narodzenia to czas, w którym refleksja przeplata się z pośpiechem i wzmożoną aktywnością zakupową. To również czas wzmożonego wysiłku handlowców, którzy pragną odrobić spadki sprzedaży pojawiające się podczas często pochmurnych i zimnych jesiennych dni. Gdy jedni z nas będą gonić za zapewnieniem niezbędnych wiktuałów na świąteczny stół, drudzy będą starali się nam to zapewnić. W ten oto sposób święta dopełnią potrzebę handlowego współistnienia. Prowadząc biznes, jakim jest sklep spożywczy, warto pamiętać o 5 regułach przedświątecznego handlu.

    Więcej
  • Budowanie marki sklepu osiedlowego

    „Marka nie jest tym, co Ty o niej mówisz. Marka jest tym, co Oni o niej mówią” – teza, którą głosi guru strategii marki Marty Neumeier, odnosi się zarówno do potężnych korporacji, jak i sklepu osiedlowego.

    Więcej
  • Co warto wiedzieć sprzedając alkohol?

    Kategoria produktów alkoholowych jest kluczowym czynnikiem sukcesu tzw. sklepu osiedlowego. To właśnie ta kategoria często decyduje o tym, czy mieszkaniec osiedla, miejscowości lub tylko przypadkowy przechodzień, zawita do sklepu po zakupy.

    Więcej
  • Czekolady, praliny, bomboniery

    Patrząc na merchandising, w sklepach w rynku tradycyjnym, produktów w kategorii wyrobów czekoladowych (czekolady, praliny, bombonierki), chciałoby się sparafrazować klasyka z filmy Rejs - "Nuda Panie, nuda".

    Więcej
  • Handel detaliczny przygotowuje się na Święta Wielkanocne

    Święta Wielkanocne to okres, w którym sklepy osiedlowe mogą i wręcz powinny nadrabiać zaległości w obrotach ze słabszych wcześniejszych miesięcy. W jaki sposób dobrze się do tego przygotować?

    Więcej
  • Handel w okresie przedświątecznym (zasady i porady)

    Czas Świąt Bożego Narodzenia w handlu jest okresem wyjątkowym. Z jednej strony to czas szykowania się do ulubionych świąt Polaków, radosny i pełny oczekiwania. Z drugiej strony to czas, w którym klienci żyjąc w olbrzymim tempie, robią zakupy nawet po kilka razy dziennie (od tych dużych spisanych na kartce, po te małe „bo właśnie coś mi się przypomniało”), a handlowcy, nie śpią po nocach, myśląc o tym w jaki sposób zadowolić kupujących. Jak świat światem, handlowcy w okresie przedświątecznym żyją dniem codziennym, a klienci – nadchodzącymi Świętami.

    Więcej
  • Jak handlować przed Świętami Wielkanocnymi

    W handlu detalicznym Święta Wielkanocne są po Bożym Narodzeniu okresem, w którym sklepy mogą liczyć przynajmniej na kilkunastoprocentowy wzrost obrotów. Mogą liczyć co nie znaczy, że osiągną. Żeby tak się stało, trzeba zastanowić się - w jaki sposób to zrobić.

    Więcej
  • Jak zarządzać latem placówką handlową

    Okres letni w sprzedaży detalicznej to dla handlowców prawdziwe wyzwanie: nieprzewidywalna sprzedaż produktów wrażliwych na temperaturę otoczenia, sezon urlopowy lub sezon sprzedażowy w zależności od lokalizacji, czas na miniremonty lub remodeling powierzchni sprzedaży, temperatura, która daje się we znaki handlowcom i klientom oraz kontrole urzędników „dbających” o prawidłowe warunki sprzedaży. Jak sobie z tym wszystkim radzić? Jak przetrwać lub zbierać profity i… nie zwariować?

    Więcej
  • Kawa - najbardziej wartościowa kategoria

    Kawa, jako czwarta najbardziej wartościowa kategoria pod względem obrotu w śród produktów spożywczych zaraz po napojach gazowanych (źródło: Nielsen, maj 2012) warta jest bez wątpienia uwagi.

    Więcej
  • Kosmetyki w sklepie osiedlowym – nowe trendy

    Od wielu lat w kosmetykach damskich widać coraz większe zmiany zarówno w ilości i rodzaju asortymentu, jak i miejscach sprzedaży. Wniosek może być tylko jeden. Polskie kobiety chcą się czuć coraz bardziej kobieco i wymagają od producentów większego wyboru oraz jakości - mówi Piotr Ignaczak, Catman Group.

    Więcej
  • Lokalizacja stacji jest kluczowym elementem doboru oferty alkoholi

    Zarządzanie sprzedażą alkoholi w sklepie jest oczkiem w głowie wielu właścicieli oraz ajentów stacji paliw. Z jednej strony jest to kategoria, która generuje największą sprzedaż wartościową (dochodzącą czasami do 40 proc. w obrocie), z drugiej to właśnie na alkoholu i polityce Polacy znają się najlepiej. Stąd z niejaką nieśmiałością podchodzimy do tematu, w jaki sposób należy podejmować działania w tej kategorii.

    Więcej
  • Merchandising kategorii – Napoje bezalkoholowe

    Napoje bezalkoholowe to kategoria, którą każdy sklep musi posiadać przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, „człowiek nie wielbłąd i pić musi” – co oznacza, że klient musi „gdzieś” kupować produkty w stanie ciekłym. Po drugie, to kategoria, na której można całkiem dobrze zarobić pod warunkiem, że poświęci się jej odrobinę uwagi i… bardzo dużo pracy.

    Więcej
  • Merchandising kawy i herbaty

    Kawa, po alkoholach i napojach, jest najważniejszą tzw. suchą kategorią spożywczą w sklepie. Jest to kategoria przyciągająca klienta do sklepu i jednocześnie pozycjonująca sklep w jego oczach. Wiedząc, że większość konsumentów nie wyobraża sobie dnia bez filiżanki kawy, powinniśmy zadbać o to, aby klient w sklepie czuł się doceniony i dopieszczony, mogąc wybierać spośród różnych rodzajów swojego ulubionego napoju.

    Więcej
  • Merchandising produktów nabiałowych

    Produkty nabiałowe są kluczową, a zarazem „trudną" grupą produktów w sklepie osiedlowym. Są to produkty pierwszej potrzeby, po które do sklepu przychodzi co drugi klient, jednocześnie są to produkty wrażliwe na temperaturę i rotację, co oznacza, że trzeba poświęcić im specjalną uwagę zarówno przy ich doborze, jak i przechowywaniu.

    Więcej
  • Merchandising produktów nabiałowych

    Kategoria produktów nabiałowych składa się z kilku kluczowych dla konsumentów podgrup. Dlatego powinny być one zawsze zarówno odpowiednio reprezentowane, jak i dobrze wyeksponowane. Nie jest to łatwa kategoria do zarządzania, ale bez wątpienia warto się nią zająć szczególnie uważnie, ponieważ to właśnie dla tej kategorii klienci codziennie przychodzą do sklepu.

    Więcej
  • Nowe trendy w sprzedaży produktów śniadaniowych

    Na brak propozycji nie mogą narzekać także miłośnicy często wypijanej do śniadania kawy i herbaty. Wyselekcjonowane gatunki surowca, bogaty aromat i wyrafinowany smak, a przy tym eleganckie opakowania w klasycznym bądź nowoczesnym stylu mogą uprzyjemnić każdy poranek.

    Więcej
  • Paliwo dla kierowcy

    Kategoria napojów bezalkoholowych, to po wyrobach tytoniowych oraz alkoholu, trzecia grupa asortymentowa pod kątem sprzedaży w sklepie przystacyjnym. Żartobliwie można by użyć porównania, że kierowcy są jak ich samochody – bez napełnienia zbiorników płynem, daleko nie pojadą. Dlatego, każdy sklep bez względu na wielkość czy lokalizację powinien posiadać w swojej ofercie takie produkty jak:
    woda, soki, nektary, napoje gazowane i bez gazu, mrożoną herbatę oraz napoje funkcjonalne jak: izotoniki, energetyki oraz mrożoną kawę.

    Więcej
  • Porady dla handlowców na sezon grillowy

    Pierwszy długi weekend grillowy za nami. Warto wobec tego zadać sobie kilka pytań: Czy podjęte działania w zakresie przygotowania się do sezonu grillowania spełniły moje oczekiwania pod kątem obrotu i zrealizowanej marży złotówkowej? Czy sprzedałem ten asortyment, który powinienem sprzedać? Którego asortymentu nie sprzedałem? Czy klienci pytali o asortyment, którego nie posiadałem w ofercie? Czy podjęte działania merchandisingowe, ekspozycyjne były efektywne? Czy promocje, które zrealizowałem były trafione?

    Więcej
  • Sklep bez produktów impulsowych to jak kwiat bez liści

    Handlowe powiedzenie mówi, że „sklep bez produktów impulsowych to jak kwiat bez liści". Mądre powiedzenie, które pokazuje cały charakter tej kategorii. Wprawdzie impulsy nie są potrzebne do tego, by było w sklepie ładnie, ale bez nich sklep nie jest w stanie funkcjonować.

    Więcej
  • Słodyczne i słone przekąski jesienią

    Co dla kategorii słodyczy i słonych przekąsek oznacza wejście w sezon jesienno-zimowy?

    Więcej
  • Zarządzanie sprzedażą alkoholem

    Zarządzanie sprzedażą alkoholem (jedną z najważniejszych kategorii), jest oczkiem w głowie wielu przedsiębiorczych właścicieli mniejszych sklepów. A że na futbolu, polityce i właśnie wódce Polacy znają się najlepiej, z niejaką nieśmiałością podchodzimy do doradzania, jak należy maksymalizować obroty tej kategorii, koncentrując swoją uwagę na podkategorii Wódki, jako na linii ataku.

    Więcej
  • Zasady skutecznego handlu w okresie letnim

    Lato to pora roku, która jest najbardziej nieprzewidywalnym okresem pogodowym. Z jednej strony – wysoka temperatura oraz bardzo duże nasłonecznienie, z drugiej – długotrwałe opady deszczu oraz gwałtowne spadki temperatur. Jeśli dołożymy do tego sezonową migrację klientów oraz ich poddenerwowanie aurą, wyłania się obraz bitewnego pola, po którym handlowcy muszą się sprawnie poruszać. Jak przetrwać ten okres i nie zwariować? Poniżej przedstawiamy rady dla handlowców, których handel jest mocno uzależniony od sezonowości.

    Więcej
  • 7 reguł świątecznego handlu

    Stawiając na asortyment ściśle powiązany ze świąteczną specyfiką, od października trzeba szykować miejsca na półce wyprzedając zapasy produktów po sezonie letnim. Jeśli nie zrobimy z dużym wyprzedzeniem, a zajmiemy się tym w okresie przed samymi świętami, będziemy musieli zastosować promocje do ich sprzedania. Tak, więc z jednej strony stracimy marżę, a z drugiej, przy nieudanej wyprzedaży, może nam zabraknąć miejsca na półce na produkty świąteczne....

    Więcej
  • Merchandising kategorii słodycze i słone przekąski

    Kategorie słodycze i słone przekąski to niewątpliwie jedne z bardziej dochodowych kategorii w sklepie. Dlatego pomimo, że nie są łatwymi kategoriami do zarządzania, warto się nimi zająć ze szczególną uwagą. Z pewnością czas im poświęcony, zwróci się w postaci nie tylko zysku, ale również zadowolenia klienta.

    Więcej
  • Aktywny sprzedawca zwiększa przychody sklepu

    Jeżeli klient, po zakończeniu zakupów pod wpływem rekomendacji sprzedawcy powiększy swój koszyk zakupowy tylko o przysłowiową złotówkę, to mnożąc razy ilość klientów przeciętnego supermarketu otrzymamy szacunkowy wzrost dziennego obrotu. Przyjmując, że supermarket jest czynny codziennie uzyskamy wartość dodatkowego miesięcznego obrotu.

    Więcej
  • Klient pod specjalnym nadzorem

    Okres przedświąteczny, to jak zwykle czas wzmożonych zakupów. Detaliści wszystkich branż zawalczą o portfele klientów, oferując towary i usługi najlepszej jakości. W tym okresie można przewidzieć, że na rynku konkurować będą wszyscy ze wszystkimi. Każdy z każdym zawalczy o to, aby klient, mający zamiar wydać określoną sumę pieniędzy, zrobił to właśnie w jego sklepie.

    Więcej
  • Napoje gorące na sklepowych półkach

    Po okresie wzmożonych zakupów wody i napojów orzeźwiających, wraz z pierwszymi jesiennymi wieczorami przychodzi sezon na napoje gorące. Dłuższe, chłodniejsze wieczory, spotkania rodzinne przeniesione z ogródków do domów, to znak, że klienci chętniej będą sięgali po mocną, aromatyczną kawę lub wspominali lato nad kubkiem owocowej herbaty. Pora więc na przyjrzenie się ekspozycji tej kategorii w sklepie, po to, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby klientów i efektywnie wykorzystać rosnący popyt.

    Więcej
  • Przedświąteczna strategia działania detalistów

    Święta Wielkanocne to dla handlu spożywczego okres szczególny. Charakterystyczna pora roku, na którą przypadają święta, bardzo korzystnie pobudza apetyt i pozytywnie nastraja na zmiany. Po długiej i nieoszczędzającej nas zimie szczególnie chętnie przywitamy wszystko to, co kojarzy się nam z wiosną. W tych klimatach warto więc przygotować wielkanocną ofertę dla klientów.

    Więcej
  • Róźnicowanie standardów jako nowy sposób na przewagę konkurencyjną

    Dawno temu, a może wcale nie tak dawno...

    Z archiwum polskich spółdzielni Społem: Skarga z 1979 roku: „Złe zachowanie kasjerki. Kasjerka robiła się manikurę w sklepie żywności. Kiedy prosiłam o mleko nic nie odpowiedziała, manikura trwała. Drugi raz prosiłam. Sugerowałam, że to nie miejsce do manikury. Odpowiedziała niegrzecznie i znowu zaczęła z manikurą. Czekam na tłumaczenie z Urzędu Dzielnicowego. Przepraszam, że niedokładnie piszę po polsku."

    Więcej
KONTAKT: Tel. 61 666 05 94, E-mail:biuro@catmangroup.pl