Artykuły i publikacje
Wiedza » Artykuły i publikacje
Zapraszamy do lektury artykułów i publikacji naszych trenerów i ekspertów.
Merchandising kategorii: napoje bezalkoholowe
WięcejPo okresie zimnych dni przychodzi czas na wiosenną aurę, która budzi sklep do życia. Pierwsze oznaki pobudzenia to niewątpliwie okres świąteczny. Tuż zaraz następuje przygotowanie do weekendu majowego, od którego zazwyczaj zaczyna się sezon na sprzedaż napojów bezalkoholowych. Kategorii, która ma niewątpliwie znaczący udział zarówno w przychodach, jak i… ilości pracy.
Skuteczne przygotowanie placówki handlowej do Świąt Wielkanocnych
WięcejOd pewnego czasu wśród handlowców słychać głosy, że handel w okresie Świąt Wielkanocnych, „to już nie to samo, co kiedyś”. Wielu handlowców, z nostalgią wspomina czasy, w których okres przedświąteczny był czasem wytężonej pracy, związanej ze zdobyciem, a następnie sprzedaniem zakupionych do sklepów produktów. Tak, to prawda. Choć ogarniający nas ze wszystkich stron konsumpcjonizm generalnie zwiększa możliwości sprzedaży, to z drugiej strony, same trendy sprzedaży spłaszcza.
Kategoria produktów nabiałowych
WięcejProdukty nabiałowe należą do kategorii produktów świeżych, a co za tym idzie są produktami pierwszej potrzeby. Analizując sprzedaż paragonową można zauważyć, że w 6 na 8 koszyków, znajdzie się przynajmniej jeden z takich produktów, jak: mleko, śmietana, kefir lub maślanka, jogurt, ser twarogowy oraz ser topiony lub żółty.
Sprzedaż alkoholu w okresie zimowym
Więcej„Alkohol to produkt kupowany często, masowo i systematycznie”. Jest to jedna z definicji, którą usłyszeliśmy od znajomego detalisty. Biorąc pod uwagę badania rynkowe, które jednoznacznie wskazują, że w sklepach małoformatowych alkohol odpowiada ilościowo za 30% transakcji, a wartościowo za 26% obrotu trudno się z tą prostą definicją nie zgodzić. Inaczej sprawa wygląda w sklepach o dużym formacie, gdzie alkoholu sprzedaje się o 50% mniej. Małe sklepy w tym przypadku rządzą w rynku!
Reguły przedświątecznego handlu
WięcejŚwięta Bożego Narodzenia to czas, w którym refleksja przeplata się z pośpiechem i wzmożoną aktywnością zakupową. To również czas wzmożonego wysiłku handlowców, którzy pragną odrobić spadki sprzedaży pojawiające się podczas często pochmurnych i zimnych jesiennych dni. Gdy jedni z nas będą gonić za zapewnieniem niezbędnych wiktuałów na świąteczny stół, drudzy będą starali się nam to zapewnić. W ten oto sposób święta dopełnią potrzebę handlowego współistnienia. Prowadząc biznes, jakim jest sklep spożywczy, warto pamiętać o 5 regułach przedświątecznego handlu.
Budowanie marki sklepu osiedlowego
Więcej„Marka nie jest tym, co Ty o niej mówisz. Marka jest tym, co Oni o niej mówią” – teza, którą głosi guru strategii marki Marty Neumeier, odnosi się zarówno do potężnych korporacji, jak i sklepu osiedlowego.
Co warto wiedzieć sprzedając alkohol?
WięcejKategoria produktów alkoholowych jest kluczowym czynnikiem sukcesu tzw. sklepu osiedlowego. To właśnie ta kategoria często decyduje o tym, czy mieszkaniec osiedla, miejscowości lub tylko przypadkowy przechodzień, zawita do sklepu po zakupy.
Czekolady, praliny, bomboniery
WięcejPatrząc na merchandising, w sklepach w rynku tradycyjnym, produktów w kategorii wyrobów czekoladowych (czekolady, praliny, bombonierki), chciałoby się sparafrazować klasyka z filmy Rejs - "Nuda Panie, nuda".
Handel detaliczny przygotowuje się na Święta Wielkanocne
WięcejŚwięta Wielkanocne to okres, w którym sklepy osiedlowe mogą i wręcz powinny nadrabiać zaległości w obrotach ze słabszych wcześniejszych miesięcy. W jaki sposób dobrze się do tego przygotować?
Handel w okresie przedświątecznym (zasady i porady)
WięcejCzas Świąt Bożego Narodzenia w handlu jest okresem wyjątkowym. Z jednej strony to czas szykowania się do ulubionych świąt Polaków, radosny i pełny oczekiwania. Z drugiej strony to czas, w którym klienci żyjąc w olbrzymim tempie, robią zakupy nawet po kilka razy dziennie (od tych dużych spisanych na kartce, po te małe „bo właśnie coś mi się przypomniało”), a handlowcy, nie śpią po nocach, myśląc o tym w jaki sposób zadowolić kupujących. Jak świat światem, handlowcy w okresie przedświątecznym żyją dniem codziennym, a klienci – nadchodzącymi Świętami.
Jak handlować przed Świętami Wielkanocnymi
WięcejW handlu detalicznym Święta Wielkanocne są po Bożym Narodzeniu okresem, w którym sklepy mogą liczyć przynajmniej na kilkunastoprocentowy wzrost obrotów. Mogą liczyć co nie znaczy, że osiągną. Żeby tak się stało, trzeba zastanowić się - w jaki sposób to zrobić.
Jak zarządzać latem placówką handlową
WięcejOkres letni w sprzedaży detalicznej to dla handlowców prawdziwe wyzwanie: nieprzewidywalna sprzedaż produktów wrażliwych na temperaturę otoczenia, sezon urlopowy lub sezon sprzedażowy w zależności od lokalizacji, czas na miniremonty lub remodeling powierzchni sprzedaży, temperatura, która daje się we znaki handlowcom i klientom oraz kontrole urzędników „dbających” o prawidłowe warunki sprzedaży. Jak sobie z tym wszystkim radzić? Jak przetrwać lub zbierać profity i… nie zwariować?
Kawa - najbardziej wartościowa kategoria
WięcejKawa, jako czwarta najbardziej wartościowa kategoria pod względem obrotu w śród produktów spożywczych zaraz po napojach gazowanych (źródło: Nielsen, maj 2012) warta jest bez wątpienia uwagi.
Kosmetyki w sklepie osiedlowym – nowe trendy
WięcejOd wielu lat w kosmetykach damskich widać coraz większe zmiany zarówno w ilości i rodzaju asortymentu, jak i miejscach sprzedaży. Wniosek może być tylko jeden. Polskie kobiety chcą się czuć coraz bardziej kobieco i wymagają od producentów większego wyboru oraz jakości - mówi Piotr Ignaczak, Catman Group.
Lokalizacja stacji jest kluczowym elementem doboru oferty alkoholi
WięcejZarządzanie sprzedażą alkoholi w sklepie jest oczkiem w głowie wielu właścicieli oraz ajentów stacji paliw. Z jednej strony jest to kategoria, która generuje największą sprzedaż wartościową (dochodzącą czasami do 40 proc. w obrocie), z drugiej to właśnie na alkoholu i polityce Polacy znają się najlepiej. Stąd z niejaką nieśmiałością podchodzimy do tematu, w jaki sposób należy podejmować działania w tej kategorii.
Merchandising kategorii – Napoje bezalkoholowe
WięcejNapoje bezalkoholowe to kategoria, którą każdy sklep musi posiadać przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, „człowiek nie wielbłąd i pić musi” – co oznacza, że klient musi „gdzieś” kupować produkty w stanie ciekłym. Po drugie, to kategoria, na której można całkiem dobrze zarobić pod warunkiem, że poświęci się jej odrobinę uwagi i… bardzo dużo pracy.
Merchandising kawy i herbaty
WięcejKawa, po alkoholach i napojach, jest najważniejszą tzw. suchą kategorią spożywczą w sklepie. Jest to kategoria przyciągająca klienta do sklepu i jednocześnie pozycjonująca sklep w jego oczach. Wiedząc, że większość konsumentów nie wyobraża sobie dnia bez filiżanki kawy, powinniśmy zadbać o to, aby klient w sklepie czuł się doceniony i dopieszczony, mogąc wybierać spośród różnych rodzajów swojego ulubionego napoju.
Merchandising produktów nabiałowych
WięcejProdukty nabiałowe są kluczową, a zarazem „trudną" grupą produktów w sklepie osiedlowym. Są to produkty pierwszej potrzeby, po które do sklepu przychodzi co drugi klient, jednocześnie są to produkty wrażliwe na temperaturę i rotację, co oznacza, że trzeba poświęcić im specjalną uwagę zarówno przy ich doborze, jak i przechowywaniu.
Merchandising produktów nabiałowych
WięcejKategoria produktów nabiałowych składa się z kilku kluczowych dla konsumentów podgrup. Dlatego powinny być one zawsze zarówno odpowiednio reprezentowane, jak i dobrze wyeksponowane. Nie jest to łatwa kategoria do zarządzania, ale bez wątpienia warto się nią zająć szczególnie uważnie, ponieważ to właśnie dla tej kategorii klienci codziennie przychodzą do sklepu.
Nowe trendy w sprzedaży produktów śniadaniowych
WięcejNa brak propozycji nie mogą narzekać także miłośnicy często wypijanej do śniadania kawy i herbaty. Wyselekcjonowane gatunki surowca, bogaty aromat i wyrafinowany smak, a przy tym eleganckie opakowania w klasycznym bądź nowoczesnym stylu mogą uprzyjemnić każdy poranek.
Paliwo dla kierowcy
WięcejKategoria napojów bezalkoholowych, to po wyrobach tytoniowych oraz alkoholu, trzecia grupa asortymentowa pod kątem sprzedaży w sklepie przystacyjnym. Żartobliwie można by użyć porównania, że kierowcy są jak ich samochody – bez napełnienia zbiorników płynem, daleko nie pojadą. Dlatego, każdy sklep bez względu na wielkość czy lokalizację powinien posiadać w swojej ofercie takie produkty jak:
woda, soki, nektary, napoje gazowane i bez gazu, mrożoną herbatę oraz napoje funkcjonalne jak: izotoniki, energetyki oraz mrożoną kawę.Porady dla handlowców na sezon grillowy
WięcejPierwszy długi weekend grillowy za nami. Warto wobec tego zadać sobie kilka pytań: Czy podjęte działania w zakresie przygotowania się do sezonu grillowania spełniły moje oczekiwania pod kątem obrotu i zrealizowanej marży złotówkowej? Czy sprzedałem ten asortyment, który powinienem sprzedać? Którego asortymentu nie sprzedałem? Czy klienci pytali o asortyment, którego nie posiadałem w ofercie? Czy podjęte działania merchandisingowe, ekspozycyjne były efektywne? Czy promocje, które zrealizowałem były trafione?
Sklep bez produktów impulsowych to jak kwiat bez liści
WięcejHandlowe powiedzenie mówi, że „sklep bez produktów impulsowych to jak kwiat bez liści". Mądre powiedzenie, które pokazuje cały charakter tej kategorii. Wprawdzie impulsy nie są potrzebne do tego, by było w sklepie ładnie, ale bez nich sklep nie jest w stanie funkcjonować.
Słodyczne i słone przekąski jesienią
WięcejCo dla kategorii słodyczy i słonych przekąsek oznacza wejście w sezon jesienno-zimowy?
Zarządzanie sprzedażą alkoholem
WięcejZarządzanie sprzedażą alkoholem (jedną z najważniejszych kategorii), jest oczkiem w głowie wielu przedsiębiorczych właścicieli mniejszych sklepów. A że na futbolu, polityce i właśnie wódce Polacy znają się najlepiej, z niejaką nieśmiałością podchodzimy do doradzania, jak należy maksymalizować obroty tej kategorii, koncentrując swoją uwagę na podkategorii Wódki, jako na linii ataku.
Zasady skutecznego handlu w okresie letnim
WięcejLato to pora roku, która jest najbardziej nieprzewidywalnym okresem pogodowym. Z jednej strony – wysoka temperatura oraz bardzo duże nasłonecznienie, z drugiej – długotrwałe opady deszczu oraz gwałtowne spadki temperatur. Jeśli dołożymy do tego sezonową migrację klientów oraz ich poddenerwowanie aurą, wyłania się obraz bitewnego pola, po którym handlowcy muszą się sprawnie poruszać. Jak przetrwać ten okres i nie zwariować? Poniżej przedstawiamy rady dla handlowców, których handel jest mocno uzależniony od sezonowości.
7 reguł świątecznego handlu
WięcejStawiając na asortyment ściśle powiązany ze świąteczną specyfiką, od października trzeba szykować miejsca na półce wyprzedając zapasy produktów po sezonie letnim. Jeśli nie zrobimy z dużym wyprzedzeniem, a zajmiemy się tym w okresie przed samymi świętami, będziemy musieli zastosować promocje do ich sprzedania. Tak, więc z jednej strony stracimy marżę, a z drugiej, przy nieudanej wyprzedaży, może nam zabraknąć miejsca na półce na produkty świąteczne....
Merchandising kategorii słodycze i słone przekąski
WięcejKategorie słodycze i słone przekąski to niewątpliwie jedne z bardziej dochodowych kategorii w sklepie. Dlatego pomimo, że nie są łatwymi kategoriami do zarządzania, warto się nimi zająć ze szczególną uwagą. Z pewnością czas im poświęcony, zwróci się w postaci nie tylko zysku, ale również zadowolenia klienta.
Aktywny sprzedawca zwiększa przychody sklepu
WięcejJeżeli klient, po zakończeniu zakupów pod wpływem rekomendacji sprzedawcy powiększy swój koszyk zakupowy tylko o przysłowiową złotówkę, to mnożąc razy ilość klientów przeciętnego supermarketu otrzymamy szacunkowy wzrost dziennego obrotu. Przyjmując, że supermarket jest czynny codziennie uzyskamy wartość dodatkowego miesięcznego obrotu.
Klient pod specjalnym nadzorem
WięcejOkres przedświąteczny, to jak zwykle czas wzmożonych zakupów. Detaliści wszystkich branż zawalczą o portfele klientów, oferując towary i usługi najlepszej jakości. W tym okresie można przewidzieć, że na rynku konkurować będą wszyscy ze wszystkimi. Każdy z każdym zawalczy o to, aby klient, mający zamiar wydać określoną sumę pieniędzy, zrobił to właśnie w jego sklepie.
Napoje gorące na sklepowych półkach
WięcejPo okresie wzmożonych zakupów wody i napojów orzeźwiających, wraz z pierwszymi jesiennymi wieczorami przychodzi sezon na napoje gorące. Dłuższe, chłodniejsze wieczory, spotkania rodzinne przeniesione z ogródków do domów, to znak, że klienci chętniej będą sięgali po mocną, aromatyczną kawę lub wspominali lato nad kubkiem owocowej herbaty. Pora więc na przyjrzenie się ekspozycji tej kategorii w sklepie, po to, aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby klientów i efektywnie wykorzystać rosnący popyt.
Przedświąteczna strategia działania detalistów
WięcejŚwięta Wielkanocne to dla handlu spożywczego okres szczególny. Charakterystyczna pora roku, na którą przypadają święta, bardzo korzystnie pobudza apetyt i pozytywnie nastraja na zmiany. Po długiej i nieoszczędzającej nas zimie szczególnie chętnie przywitamy wszystko to, co kojarzy się nam z wiosną. W tych klimatach warto więc przygotować wielkanocną ofertę dla klientów.
Róźnicowanie standardów jako nowy sposób na przewagę konkurencyjną
WięcejDawno temu, a może wcale nie tak dawno...
Z archiwum polskich spółdzielni Społem: Skarga z 1979 roku: „Złe zachowanie kasjerki. Kasjerka robiła się manikurę w sklepie żywności. Kiedy prosiłam o mleko nic nie odpowiedziała, manikura trwała. Drugi raz prosiłam. Sugerowałam, że to nie miejsce do manikury. Odpowiedziała niegrzecznie i znowu zaczęła z manikurą. Czekam na tłumaczenie z Urzędu Dzielnicowego. Przepraszam, że niedokładnie piszę po polsku."